Prosedur Kawalan Dokumen ISMS
(PPUM-ISMS-NAD-P2-001-E02)
1.0 - OBJEKTIF
Prosedur ini diwujudkan untuk menyelenggara dokumen ISMS supaya dapat diurus dengan teratur dan terkini.
2.0 - SKOP
Prosedur ini digunapakai oleh Urusetia ISMS dalam mewujud, menyemak, melulus, meminda, mengedar, mengindeks dan menyelenggara dokumen- dokumen yang berkaitan Sistem Pengurusan Keselamatan Maklumat (ISMS).
3.0 - TERMINOLOGI
Penyelia Dokumen | adalah pegawai yang bertanggungjawab menyedia dokumen. |
Penyemak Dokumen | adalah pegawai yang bertanggungjawab menyemak dokumen. |
Pelulus Dokumen | adalah pegawai yang bertanggungjawab meluluskan dokumen. |
4.0 - RUJUKAN
No | Nombor Dokumen | Tajuk Dokumen |
---|---|---|
1 | ISO/IEC 27001:2022 | Information security, cybersecurity and privacy protection – Information security management system – Requirements |
2 | PPUM-ISMS-NAD-P2-002-E02 | Prosedur Kawalan Rekod |
5.0 - TINDAKAN DAN TANGGUNGJAWAB
5.1 - Kategori dan Klasifikasi dokumen
Dokumen ISMS dikategorikan mengikut P1, P2, P3, P4 dan P5 seperti dalam Jadual 1.
Jadual 1:Kategori Dokumen
Kategori Dokumen | Keterangan |
---|---|
P1 | Senarai dokumen yang diperlukan oleh standard. |
P2 | Prosedur dan Garis Panduan ISMS |
P3 | Template Borang dan senarai semak. |
P4 | Rekod Pelaksanaan. |
P5 | Dokumen Sokongan. |
5.2 - Format Nombor Rujukan untuk Dokumen
Format nombor rujukan dokumen ISMS adalah seperti berikut:
Dokumen P1:
Kategori Dokumen | Format Nombor Rujukan |
---|---|
P1 | PPUM-ISMS-ABCD-P1-YYY-EXX |
Format | Keterangan |
---|---|
PPUM | Dokumen PPUM |
ISMS | Dokumen ISMS |
ABCD | Dokumen Pusat Tanggungjawab berkaitan |
P1 | Kategori Dokumen |
YYY | Nombor Bilangan dokumen berdasarkan Kategori Dokumen |
EXX | Edisi dokumen |
Dokumen P2:
Kategori Dokumen | Format Nombor Rujukan |
---|---|
P2 | PPUM-ISMS-ABCD-P2-YYY-EXX |
Format | Keterangan |
---|---|
PPUM | Dokumen PPUM |
ISMS | Dokumen ISMS |
ABCD | Dokumen Pusat Tanggungjawab berkaitan |
P2 | Kategori Dokumen |
YYY | Nombor Bilangan dokumen berdasarkan Kategori Dokumen |
EXX | Edisi dokumen |
Dokumen P3:
Kategori Dokumen | Format Nombor Rujukan |
---|---|
P3 | BD-ABCD-YYY |
Format | Keterangan |
---|---|
BD | Borang Dalaman |
ABCD | Dokumen Pusat Tanggungjawab berkaitan |
YYY | Nombor Bilangan Borang |
5.3 - Versi Dokumen
Semua dokumen ISMS dikawal menggunakan kawalan versi
Jadual 2: Format Versi dokumen ISMS
Penerangan | Catatan |
---|---|
Nombor Versi | Merujuk kepada pindaan minor bagi dokumen dan terhad kepada tiga kali pindaan minor. Kod versi akan bertambah sekiranya terdapat pindaan minor kali keempat atau perubahan dokumen melebihi 50%. (Contoh Versi 1.0 berubah kepada Versi 2.0) |
No. Perpuluhan Versi | Kod perpuluhan versi akan bertambah sekiranya terdapat pindaan minor atau perubahan dokumen melebihi 30%. (Contoh Versi 1.0 berubah kepada Versi 1.1) |
5.4 - Edisi Dokumen
Merujuk kepada pindaan major bagi dokumen
5.5 - Tarikh Kelulusan / Tarikh Berkuatkuasa
Merujuk kepada tarikh dokumen disemak dan ditandatangani oleh CIO dan ICTSO.
5.6 - Capaian Dokumen ISMS
Capaian dokumen ISMS menggunakan dua cara iaitu, dalam bentuk hardcopy yang disimpan secara berpusat dan kaedah elektronik menggunakan perkongsian fail (file sharing). Capaian terhadap dokumen ISMS dikawal seperti berikut:
Jadual 3: Capaian Dokumen ISMS
Kategori Dokumen | Kaedah Capaian | Hak Capaian |
---|---|---|
P1 | Hardcopy dan softcopy | Semua pengguna ISMS |
P2 | Hardcopy dan softcopy | Semua pengguna ISMS |
P3 | Hardcopy dan softcopy | Urusetia |
P4 | Hardcopy dan softcopy | Urusetia dan Pelaksana |
P5 | Hardcopy dan softcopy | Urusetia dan Pelaksana |
5.7 - Dokumen Baru
Tanggungjawab | Carta Alir | Keterangan | Rujukan |
---|---|---|---|
|
|
5.8 - Pindaan Ke Atas Dokumen
Tanggungjawab | Carta Alir | Keterangan | Rujukan |
---|---|---|---|
|
|
6.0 - REKOD KUALITI
Bil | Rekod | Lokasi | Tempoh Penyimpanan | Tanggungjawab |
---|---|---|---|---|
1. | Senarai Dokumen ISMS | JTM | 7 Tahun | Urusetia ISMS |
7.0 LAMPIRAN
Tiada Berkaitan
Prosedur Kawalan Rekod ISMS
(PPUM-ISMS-NAD-P2-002-E02)
1.0 - OBJEKTIF
Prosedur ini bertujuan untuk menyeragamkan kaedah mengawal rekod ISMS supaya mudah dikesan apabila diperlukan untuk rujukan.
2.0 - SKOP
Prosedur ini diguna pakai oleh Urusetia ISMS bagi semua dokumen ISMS.
3.0 - TERMINOLOGI
Rekod ISMS ialah kumpulan data dan maklumat bertulis yang direkod hasil daripada aktiviti atau proses sebagai bukti pelaksanaan ISMS.
4.0 - RUJUKAN
No | Nombor Dokumen | Tajuk Dokumen |
---|---|---|
1 | ISO/IEC 27001:2022 | Information security, cybersecurity and privacy protection - Information security management system - Requirements |
2 | PPUM-ISMS-NAD-P2-001-E02 | Prosedur Kawalan Dokumen |
5.0 - TINDAKAN DAN TANGGUNGJAWAB
5.1 - Mewujud, mengumpul maklumat dan dataTanggungjawab | Carta Alir | Keterangan | Rujukan |
---|---|---|---|
|
|
Tanggungjawab | Carta Alir | Keterangan | Rujukan |
---|---|---|---|
|
|
6.0 - REKOD KUALITI
Bil | Rekod | Lokasi | Tempoh Penyimpanan | Tanggungjawab |
---|---|---|---|---|
1. | Dokumen | JTM | 7 Tahun | Urusetia |
7.0 LAMPIRAN
Tiada Berkaitan
Garis Panduan Audit Dalam ISMS
(PPUM-ISMS-NAD-P2-003-E03)
1.0 OBJEKTIF
Garis Panduan ini disediakan untuk melaksanakan Audit Dalam sebagaimana yang dirancang bagi mengesahkan Sistem Pengurusan Keselamatan Maklumat tersebut berfungsi dengan berkesan.
2.0 SKOP
Garis Panduan ini digunapakai oleh Pasukan Audit Dalam Sistem Pengurusan Keselamatan Maklumat semasa melaksanakan audit.
3.0 TERMINOLOGI
Audit Dalam | Satu proses verifikasi atau penyemakan bagi menentukan Sistem Pengurusan Keselamatan Maklumat dilaksanakan dengan baik. |
Auditor Dalaman | Pasukan Audit Dalam terdiri dari Pegawai PPUM yang telah mendapat latihan sebagai juruaudit dan dilantik oleh Pengarah PPUM setelah diluluskan dalam Mesyuarat PICT. |
Auditee | Pasukan Pelaksana dan DQM yang termasuk di dalam skop ISMS yang hendak diaudit. |
4.0 RUJUKAN
No | Nombor Dokumen | Tajuk Dokumen |
---|---|---|
1 | ISO/IEC 27001:2022 | Information security, cybersecurity and privacy protection - Information security management system - Requirements |
2 | PPUM-ISMS-P4-008 | Pelan Audit Dalam ISMS |
3 | - | Senarai Semak Audit |
4 | - | Laporan Ketidakpatuhan (NCR) dan Nota Penambahbaikan (OFI) |
5.0 TINDAKAN DAN TANGGUNGJAWAB
5.1 Melaksanakan Audit Dalam ISMS
Tanggungjawab | Carta Alir | Keterangan Rujukan |
---|---|---|
|
|
6.0 REKOD KUALITI
Bil | Rekod | Lokasi | Tempoh Penyimpanan | Tanggungjawab |
---|---|---|---|---|
1. | Surat Pelantikan Pasukan Audit Dalam | JTM | 7 Tahun | Urusetia |
2. | Pelan Audit Dalam | JTM | 7 Tahun | Auditor |
3. | Senarai semak Audit Daiam | JTM | 7 Tahun | Auditor |
7.0 LAMPIRAN
Tiada Berkaitan
Garis Panduan Tindakan Pembetulan Pencegahan ISMS
(PPUM-ISMS-NAD-P2-004-E03)
1.0 OBJEKTIF
Garis Panduan ini disediakan untuk melakukan tindakan pembetulan dan pencegahan secara berterusan bagi menjamin keselamatan maklumat.
2.0 SKOP
Garis Panduan ini digunapakai oleh Pasukan Pelaksana ISMS dalam mengurus pembetulan, tindakan pembetulan dan pencegahan.
3.0 TERMINOLOGI
Ketidakpatuhan | Penyimpangan yang berlaku di dalam pelaksanaan proses kerja berdasarkan keperluan standard ISO/IEC 27001:2022. |
Pembetulan | Tindakan yang diambil untuk memperbaiki ketidakpatuhan. |
Tindakan Pembetulan | Tindakan yang diambil untuk membetulkan ketidakpatuhan yang telah berlaku. |
4.0 RUJUKAN
No | Nombor Dokumen | Tajuk Dokumen |
---|---|---|
1 | ISO/IEC 27001:2022 | Information security, cybersecurity and privacy protection - Information security management system - Requirements |
5.0 TINDAKAN DAN TANGGUNGJAWAB
5.1 Melaksanakan Pembetulan, Tindakan Pembetulan & Tindakan Pencegahan
Tanggungjawab | Carta Alir | Keterangan |
---|---|---|
|
|
6.0 REKOD KUALITI
Tiada Berkaitan
7.0 LAMPIRAN
Tiada Berkaitan
Garis Panduan Melaksanakan ISMS
(PPUM-ISMS-NAD-P2-005-E03)
1.0 OBJEKTIF
Memastikan pelaksanaan ISMS adalah memenuhi keperluan yang disyaratkan di dalam standard ISO/IEC 27001:2022 Pengurusan Sistem Keselamatan Maklumat. Maklumat hendaklah dilindungi dari aspek kerahsiaan,integriti dan ketersediaan terhadap ancaman seperti capaian yang tidak sah dan kebocoran maklumat.
2.0 SKOP
Garis Panduan ini adalah untuk memastikan bahawa setiap klausa standard ISMS dapat dipatuhi dengan adanya senarai semak tindakan proses serta tanggungjawab pegawai yang terlibat. Prosedur ini diguna pakai oleh Urusetia, Pasukan Pelaksana dan Pasukan Audit yang terlibat.
3.0 TERMINOLOGI
Pihak Berkepentingan | Individu, kumpulan atau organisasi yang mempunyai kepentingan secara langsung atau tidak dengan PPUM dan perkhidmatan yang diberikan; dan |
Isu-Isu Dalaman dan Luaran Pihak Berkepentingan | Sebarang isu, keperluan dan masalah yang mempunyai kesan secara langsung atau tidak di antara pihak berkepentingan dalaman dan luaran dengan PPUM. |
4.0 RUJUKAN
No | Nombor Dokumen | Tajuk Dokumen |
---|---|---|
1 | ISO/IEC 27001:2022 | Information security, cybersecurity and privacy protection - Information security management system - Requirements |
5.0 SENARAI SEMAK DAN TANGGUNGJAWAB
Klausa Standard ISMS | Tindakan/Pelaksanaan | Tanggungjawab |
---|---|---|
Klausa 4.1: Understanding the organization and its context |
Melaksanakan Dokumen Manual ISMS yang mengandungi isu-isu dalaman dan luaran berdasarkan persetujuan pengurusan atasan. | Pengurusan atasan |
Klausa 4.2: Understanding the needs and expectations of interested parties |
Melaksanakan Dokumen Manual ISMS yang mengandungi maklumat pihak berkepentingan berdasarkan persetujuan pengurusan atasan. | Pengurusan atasan |
Klausa 4.3: Determining the scope of the information security management system |
|
Pengurusan atasan |
Klausa 4.4: Information security management system |
Mengemaskini dokumen Manual ISMS untuk menggambarkan cara proses dan interaksi bagi menunjukkan bagaimana ISMS dilaksana dan diselenggara secara berterusan. | Urusetia ISMS |
Klausa 5.1: Leadership and commitment |
|
Pengurusan atasan |
Klausa 5.2: Policy |
Menyediakan Polisi Keselamatan Siber dan Manual Kualiti Keselamatan Siber. | Urusetia ISMS |
Klausa 5.3: Organizational roles, responsibilities and authorities |
Menyediakan Manual ISMS yang menerangkan:
|
Urusetia ISMS |
Klausa 6.1.1: General (Actions to address risks and opportunities) |
Melaksanakan :
|
Urusetia ISMS Pasukan Pelaksana |
Klausa 6.1.2: Information security risk assessment |
|
Urusetia ISMS Pasukan Pelaksana |
Klausa 6.1.3: Information security risk treatment |
Menghasilkan dokumen Statement of Applicability (SoA) yang selaras dengan keperluan 93 kawalan. | Urusetia ISMS Pasukan Pelaksana |
Klausa 6.2: Information security objectives and planning to achieve them |
|
Urusetia ISMS |
Klausa 6.3: Planning of changes |
Keperluan untuk perubahan kepada ISMS hendaklah dijalankan secara terancang. | - |
Klausa 7.1: Resources |
Melaksanakan Manual ISMS yang mengandungi Struktur Tadbir Urus ISMS. | Urusetia ISMS |
Klausa 7.2: Competence |
Memastikan semua yang berada di dalam Struktur Tadbir Urus kompeten untuk melaksanakan tugas. | CIO, ICTSO, Urusetia ISMS |
Klausa 7.3: Awareness |
|
CIO, ICTSO, Urusetia ISMS |
Klausa 7.4: Communicaiton |
Polisi Keselamatan Siber dan Manual Kualiti Keselamatan Siber perlu disampaikan. | ICTSO |
Klausa 7.5.1: General (Documented information) |
Menyediakan dokumen yang diperlukan oleh standard ISMS. | Urusetia ISMS |
Klausa 7.5.2: Creating and updating |
Menguruskan dan mengemaskini dokumen ISMS | Urusetia ISMS |
Klausa 7.5.3: Control of documented information |
Memastikan dokumen ISMS dilindungi dan mudah untuk dicapai apabila diperlukan. | Urusetia ISMS |
Klausa 8.1: Operational planning and control |
Melaksanakan Dokumen Risk Assessment & Risk Treatment Plan Guideline | Urusetia ISMS Pasukan Pelaksana |
Klausa 8.2: Information security risk assessment |
Proses melaksanakan Risk Assessment Plan dan menyediakan laporan Risk Treatment Plan (RTP). | Urusetia ISMS Pasukan Pelaksana |
Klausa 8.3: Information security risk treatment |
Melaksana dan mengekalkan dokumen tindakan yang telah diambil daripada RTP. | Urusetia ISMS Pasukan Pelaksana |
Klausa 9.1: Monitoring, measurement, analysis and evaluation |
Memantau, mengukur dan menganalis Objektif Keselamatan Maklumat ISMS. | Urusetia ISMS |
Klausa 9.2: Internal audit |
Menjalankan Audit Dalam ISMS | Pasukan Audit Dalam |
Klausa 9.3: Management review |
Melaksanakan mesyuarat Kajian Semula ISMS | ICTSO |
Klausa 10.1: Continual improvement |
|
Urusetia ISMS Pengurus Kualiti Jabatan |
Klausa 10.2: Nonconformity and corrective action |
|
Urusetia ISMS Pengurus Kualiti Jabatan |
6.0 REKOD KUALITI
Tiada Berkaitan
7.0 LAMPIRAN
Tiada Berkaitan
Garis Panduan Pengukuran Keberkesanan Kawalan ISMS
(PPUM-ISMS-NAD-P2-006-E03)
1.0 TUJUAN
Garis Panduan ini disediakan untuk memberi panduan dalam pengukuran keberkesanan kawalan ISMS, mengenal pasti kawalan serta merangka strategi keselamatan untuk penambahbaikan yang berterusan .
2.0 SKOP
Garis Panduan ini diguna pakai dalam mengendalikan pengukuran keberkesanan kawalan ISMS di mana kawalan keselamatan yang hendak diukur keberkesanannya adalah berdasarkan kepada kawalan keselamatan daripada penemuan penilaian risiko dan Risk Treatment Plan (RTP).
3.0 TERMINOLOGI
Security Metric | Security Metric diperoleh daripada perbandingan dua (2) atau lebih ukuran yang telah diambil untuk suatu tempoh tertentu kepada suatu baseline yang telah ditetapkan. Security Metric dijana daripada analisis dan ia merupakan interpretasi manusia secara objektif atau subjektif ke atas data yang dianalisis. |
4.0 RUJUKAN
No | Nombor Dokumen | Tajuk Dokumen |
---|---|---|
1 | PPUM-ISMS-NAD-P1- 001-E03 | Manual ISMS |
2 | PPUM-ISMS-NAD-P2- 004-E03 | Garis Panduan Tindakan Pembetulan dan Pencegahan |
3 | - | ISO/IEC 27001:2022: Klausa 9.1 - Monitoring, measurement, analysis and evaluation. |
4 | - | Lampiran 1 : Borang Perincian |
5.0 PENGUKURAN KEBERKESANAN KAWALAN ISMS
5.1 | Kawalan yang telah dilaksanakan dalam ISMS perlu diukur bagi memastikan keberkesanan kawalan tersebut. Security Metric boleh digunakan sebagai kaedah untuk mengukur keberkesanan kawalan yang dipilih. Security Metric boleh dibangunkan berdasarkan kawalan yang dilaksanakan bagi menjaga keselamatan maklumat serta dapat dihubung kait dengan objektif keselamatan ISMS. |
5.2 | Kawalan yang bersesuaian perlu dikenal pasti bagi mengukur keberkesanan
ISMS. Kriteria-kriteria berikut perlu diberi perhatian dalam mengukur
keberkesanan:
|
Lampiran 1: Borang Perincian
BIL | PERKARA | PERINCIAN | PENCAPAIAN | |
---|---|---|---|---|
Perancangan | Pelaksanaan | |||
1. | Objektif(a): Melaksanakan Penilaian Risiko |
|
||
2. | Sasaran | Sekali dalam setahun | ||
3. | Parameter Pengukuran | membandingkan sesi penilaian risiko yang dilaksanakan dalam satu tahun (a) dengan jumlah sesi penilaian risiko yang dirancang dalam satu tahun (b) | ||
4. | Kaedah pengukuran | pengukuran menggunakan Dokumen Penilaian Risiko | ||
5. | Formula Pengukuran | (a / b) x 100 | ||
6. | Bila pengukuran & pemantauan dilaksanakan | Setahun sekali | ||
7. | Pelaksana Pengukuran & Pemantauan | Pasukan Pelaksana ISMS | ||
8. | Bila analisa & penilaian dibuat | Setahun sekali | ||
9. | Pelaksana analisa & penilaian | |||
10. | Dokumen berkaitan |
|
||
11. | Ulasan Analisa |
BIL | PERKARA | PERINCIAN | PENCAPAIAN | |
---|---|---|---|---|
Perancangan | Pelaksanaan | |||
1. | Objektif(b): Melaksanakan Pelan Rawatan Risiko |
|
||
2. | Sasaran | Sekali dalam setahun | ||
3. | Parameter Pengukuran | membandingkan sesi pelan rawatan risiko yang dilaksanakan dalam satu tahun (a) dengan jumlah sesi pelan rawatan risiko yang dirancang dalam satu tahun (b) | ||
4. | Kaedah pengukuran | pengukuran menggunakan Dokumen Penilaian Risiko | ||
5. | Formula Pengukuran | (a / b) x 100 | ||
6. | Bila pengukuran & pemantauan dilaksanakan | Setahun sekali | ||
7. | Pelaksana Pengukuran & Pemantauan | Pasukan Pelaksana ISMS | ||
8. | Bila analisa & penilaian dibuat | Setahun sekali | ||
9. | Pelaksana analisa & penilaian | |||
10. | Dokumen berkaitan |
|
||
11. | Ulasan Analisa |
BIL | PERKARA | PERINCIAN | PENCAPAIAN | |
---|---|---|---|---|
Perancangan | Pelaksanaan | |||
1. | Objektif(c): Melaksanakan Program Kesedaran dan Latihan |
|
||
2. | Sasaran | kehadiran jemputan | ||
3. | Parameter Pengukuran | jumlah kehadiran (a) dengan jumlah jemputan (b) | ||
4. | Kaedah pengukuran | pengukuran menggunakan Rekod Kehadiran Kursus | ||
5. | Formula Pengukuran | (a / b) x 100 | ||
6. | Bila pengukuran & pemantauan dilaksanakan | Setiap kali kursus atau latihan diadakan | ||
7. | Pelaksana Pengukuran & Pemantauan | |||
8. | Bila analisa & penilaian dibuat | Setiap kali kursus atau latihan diadakan | ||
9. | Pelaksana analisa & penilaian | |||
10. | Dokumen berkaitan |
|
||
11. | Ulasan Analisa |
BIL | PERKARA | PERINCIAN | PENCAPAIAN | |
---|---|---|---|---|
Perancangan | Pelaksanaan | |||
1. | Objektif(d): Melaksanakan Semakan Terhadap User Access Right |
|
||
2. | Sasaran | Sekali dalam setahun | ||
3. | Parameter Pengukuran | membandingkan sesi semakan yang dilaksanakan dalam satu tahun (a) dengan jumlah sesi semakan yang dirancang (b) menyemak akses pengguna (a) dengan jumlah pengguna mengikut lokasi / jawatan (b) | ||
4. | Kaedah pengukuran |
|
||
5. | Formula Pengukuran | (a / b) x 100 | ||
6. | Bila pengukuran & pemantauan dilaksanakan | Setahun sekali atau apabila terdapat perubahan capaian | ||
7. | Pelaksana Pengukuran & Pemantauan | |||
8. | Bila analisa & penilaian dibuat | Setahun sekali atau apabila terdapat perubahan capaian | ||
9. | Pelaksana analisa & penilaian | |||
10. | Dokumen berkaitan |
|
||
11. | Ulasan Analisa |
BIL | PERKARA | PERINCIAN | PENCAPAIAN | |
---|---|---|---|---|
Perancangan | Pelaksanaan | |||
1. | Objektif(e): Melaksanakan Pelan Simulasi Bencana |
|
||
2. | Sasaran | Sekali dalam setahun | ||
3. | Parameter Pengukuran | membandingkan ujian simulasi yang dilaksanakan dalam satu tahun (a) dengan ujian simulasi yang dirancang (b) | ||
4. | Kaedah pengukuran | mengikut Pelan Kesinambungan Perkhidmatan Dan Pelan Bencana | ||
5. | Formula Pengukuran | (a / b) x 100 | ||
6. | Bila pengukuran & pemantauan dilaksanakan | Sekurang-kurangnya sekali setahun | ||
7. | Pelaksana Pengukuran & Pemantauan | Ahli Jawatankuasa Kerja Bencana PPUM | ||
8. | Bila analisa & penilaian dibuat | Dalam tempoh 6 bulan selepas aktiviti simulasi | ||
9. | Pelaksana analisa & penilaian | Ahli Jawatankuasa Kerja Bencana PPUM | ||
10. | Dokumen berkaitan |
|
||
11. | Ulasan Analisa |
BIL | PERKARA | PERINCIAN | PENCAPAIAN | |
---|---|---|---|---|
Perancangan | Pelaksanaan | |||
1. | Objektif(f): Mengemaskini data pesakit di klinik |
|
||
2. | Sasaran | Sebulan sekali | ||
3. | Parameter Pengukuran | Jumlah kemaskini maklumat demografi pesakit dalam tempoh 14 hari (a) dengan jumlah borang diterima (b) | ||
4. | Kaedah pengukuran | 60% maklumat demografi pesakit dikemaskini dan disahkan dalam tempoh 14 hari | ||
5. | Formula Pengukuran | (a / b) x 100 | ||
6. | Bila pengukuran & pemantauan dilaksanakan | Sebulan sekali | ||
7. | Pelaksana Pengukuran & Pemantauan | |||
8. | Bila analisa & penilaian dibuat | 3 bulan sekali | ||
9. | Pelaksana analisa & penilaian | |||
10. | Dokumen berkaitan |
|
||
11. | Ulasan Analisa |
BIL | PERKARA | PERINCIAN | PENCAPAIAN | |
---|---|---|---|---|
Perancangan | Pelaksanaan | |||
1. | Objektif: Melaksanakan ujian simulasi ICT secara berkala |
|
||
2. | Sasaran | 4 kali setahun | ||
3. | Parameter Pengukuran | Membandingkan ujian simulasi yang dilaksanakan dalam satu tahun (a) dengan ujian simulasi yang dirancang (b) | ||
4. | Kaedah pengukuran | Mengikut Jadual Perancangan Simulasi ICT 2022 | ||
5. | Formula Pengukuran | (a / b) x 100% | ||
6. | Bila pengukuran & pemantauan dilaksanakan | 3 bulan sekali | ||
7. | Pelaksana Pengukuran & Pemantauan | |||
8. | Bila analisa & penilaian dibuat | Sebaik sahaja selesai aktiviti simulasi | ||
9. | Pelaksana analisa & penilaian | |||
10. | Dokumen berkaitan |
|
||
11. | Ulasan Analisa |
BIL | PERKARA | PERINCIAN | PENCAPAIAN | |
---|---|---|---|---|
Perancangan | Pelaksanaan | |||
1. | Objektif: Penyelenggara an berkala 2 kali setahun bagi setiap Komputer dan notebook yang digunakan di bahagian Perawatan Perkhidmatan Pesakit Luar |
|
||
2. | Sasaran | 2 kali setahun | ||
3. | Parameter Pengukuran | Bilangan peralatan yang diselenggara (a) jumlah perlatan keseluruhan (b) | ||
4. | Kaedah pengukuran | Pengukuran menggunakan Rekod Naiktaraf AD - Senarai PC dan Notebook | ||
5. | Formula Pengukuran | (a / b) x 100% | ||
6. | Bila pengukuran & pemantauan dilaksanakan | 6 bulan sekali | ||
7. | Pelaksana Pengukuran & Pemantauan | |||
8. | Bila analisa & penilaian dibuat | Sebaik sahaja selesai aktiviti penyelenggaraan berkala | ||
9. | Pelaksana analisa & penilaian | |||
10. | Dokumen berkaitan |
|
||
11. | Ulasan Analisa |
BIL | PERKARA | PERINCIAN | PENCAPAIAN | |
---|---|---|---|---|
Perancangan | Pelaksanaan | |||
1. | Objektif: Penyelenggara an berkala 2 kali setahun bagi pelayan yang digunakan di PPUM |
|
||
2. | Sasaran | 2 kali setahun | ||
3. | Parameter Pengukuran | Bilangan peralatan yang diselenggara (a) jumlah perlatan keseluruhan (b) , offline/ lupus (c) | ||
4. | Kaedah pengukuran | Pengukuran menggunakan senarai inventori pelayan | ||
5. | Formula Pengukuran | (a / b) x 100% | ||
6. | Bila pengukuran & pemantauan dilaksanakan | 6 bulan sekali | ||
7. | Pelaksana Pengukuran & Pemantauan | |||
8. | Bila analisa & penilaian dibuat | Sebaik sahaja selesai aktiviti penyelenggaraan berkala | ||
9. | Pelaksana analisa & penilaian | |||
10. | Dokumen berkaitan |
|
||
11. | Ulasan Analisa |
6.0 CARTA ALIR
Tanggungjawab | Carta Alir | Keterangan |
---|---|---|
|
|
7.0 LAMPIRAN
Tiada Berkaitan
Garis Panduan Penilaian Risiko Dan Rawatan Risiko ISMS
(PPUM-ISMS-NAD-P2-007-E03)
1.0 OBJEKTIF
Garis Panduan ini disediakan untuk menetapkan kriteria penerimaan (acceptance criteria) dan kriteria pelaksanaan (criteria performing) dan bagaimana penilaian risiko dan rawatan risiko keselamatan maklumat dinilai dan diuruskan.
2.0 SKOP
Garis Panduan ini digunapakai oleh Pasukan Pelaksana yang melaksanakan penilaian risiko dan rawatan risiko.
3.0 TERMINOLOGI
Aset (Asset) | Merangkumi semua aset iaitu perkasakan, perisian, data , perkhidmatan dan sumber yang termasuk di dalam skop pensijilan |
Kerahsiaan (Confidentiality) | Kerahsiaan aset (data) tidak boleh didedahkan atau dibiarkan tanpa kawalan capaian. |
Integriti (Integrity) | Ketepatan dan kesahihan aset mestilah relevan. Aset tidak boleh diubah tanpa kebenaran. |
Ketersediaan (Availability) | Ketersediaan aset boleh diakses pada bila-bila masa dan digunakan atas permintaan / permohonan oleh pihak yang diberikan tanggungjawab. |
Operasi (Operational) | Impak terhadap organisasi apabila penyampaian atau perlaksanaan (operasi) terganggu kerana terdapat ancaman. |
Kewangan (Financial) | Impak ke atas kewangan (financial) yang menyebabkan kerugian apabila terdapat ancaman. |
Reputasi (Reputation) | Impak terhadap imej organisasi (reputasi) apabila ancaman terhadap aset (sumber) berlaku. |
Nilai Aset (Asset Value) | Nilai terhadap data yang berada di dalam aset yang berisiko. |
Kesan (Impact) | Penentuan nilai impak sama ada meninggalkan kesan yang tinggi, sederhana atau rendah terhadap organisasi. |
Kebarangkalian (Likelihood) | Nilaikan sebab atau akibat yang mungkin berlaku sekiranya risiko yang dikenal pasti terjadi dengan kawalan sedia ada. |
Pemilik Risiko (Risk Owner) | Pihak yang dipertanggungjawabkan untuk menguruskan risiko. |
4.0 RUJUKAN
No | Nombor Dokumen | Tajuk Dokumen |
---|---|---|
1 | ISO/IEC 27001:2022 | Information security, cybersecurity and privacy protection - Information security management system - Requirements |
2 | PPUM-ISMS-NAD-P1-003- E02 | Risk Treatment Plan Summary Report |
Dokumen Penilaian Risiko |
5.0 TINDAKAN DAN TANGGUNGJAWAB
5.1 Metodologi Pentaksiran Risiko
Tanggungjawab | Carta Alir | Deskripsi |
---|---|---|
|
Keputusan berdasarkan kriteria penerimaan (nilai rendah = terima) Jika nilai Medium/High, teruskan dengan Pelan Rawatan Risiko (RTP)
|
5.2 Kriteria Penilaian Risiko
- Confidentiality, Integrity & Availability
Skala Sensitiviti (CIA) | Definisi Sensitiviti Maklumat (CIA) | |||
---|---|---|---|---|
Kerahsiaan (Confidentiality) | Integriti (Integrity) | Ketersediaan (Availability) | ||
1 | Low (L) | Status maklumat adalah ‘Terbuka’ | Kerugian / kerosakan / pengubahsuaian tidak memberi kesan pada operasi organisasi | Tidak akan memberikan kesan kepada operasi organisasi |
2 | Medium (M) | Status maklumat adalah ‘Terhad’ | Kerugian / kerosakan / pengubahsuaian akan memberi kesan (dapat dikenal pasti dan diperbetulkan dalam 1 hari bekerja) kepada operasi organisasi | Menyebabkan gangguan kepada operasi organisasi tetapi boleh diakses semula dan dibaiki dalam masa 1 hari bekerja |
3 | High (H) | Status Maklumat adalah ‘Sulit’ dan ke atas | Kerugian / kerosakan / pengubahsuaian akan memberi kesan (pada operasi harian yang mengambil masa lebih dari 1 hari bekerja untuk dikenalpasti, kerugian dan kebolehpercayaan) pada operasi organisasi | Mempengaruhi misi kritikal proses (kesan pada operasi harian lebih dari 1 hari bekerja, kerugian dan kebolehpercayaan) |
* Nilai CIA adalah berdasarkan kepada penilaian maksimum
*Nilai Aset = nilai CIA yang paling maksimum
- Impak (IMP) Risiko
Impak kepada risiko dinilai dan ditakrifkan berdasarkan operasi semasa, kontrak dan undang-udang organisasi. Penarafan dan definisi akan dinilai semula dalam semakan pentaksiran risiko seterusnya untuk sebarang perubahan yang diperlukan; berdasarkan operasi terbaru, kontrak dan undang-undang organisasi dan data sebenar yang dikumpulkan melalui sebarang potensi insiden keselamatan / insiden keselamatan sebenar.
Skala Impak | Definisi Impak | |||
---|---|---|---|---|
Operasi [Operation (O)] | Kewangan [Financial (F)] | Reputasi [Reputation (R)] | ||
1 | Low (L) | Penyampaian perkhidmatan terjejas, penyelesaian dapat dilakukan dalam masa 1 jam | Kerugian kewangan ≤ RM50,000 | Reputasi staf terjejas |
2 | Medium (M) | Tidak dapat memberikan perkhidmatan, masa pemulihan antara 1 jam hingga 4 jam | Kerugian kewangan di antara RM50,000 sehingga RM500,000 | Reputasi Jabatan terjejas |
3 | High (H) | Tidak dapat memberikan perkhidmatan, masa pemulihan lebih dari 4 jam | Kerugian kewangan ≥ RM500,000 | Reputasi PPUM terjejas |
* Impak = menentukan nilai impak sekiranya ancaman berlaku dengan kawasan semasa
- Likelihood (LH) of Risk
Likelihood risiko dinilai dan ditakrifkan berdasarkan kepada pengalaman terdahulu yang dihadapi oleh organisasi. Penarafan dan definisi akan dinilai semula dalam semakan pentaksiran risiko seterusnya untuk sebarang perubahan yang diperlukan; berdasarkan data sebenar yang dikumpulkan melalui sebarang potensi insiden keselamatan / insiden keselamatan sebenar.
Skala Likelihood | Definisi Likelihood | |
---|---|---|
1 | Low (L) | Kejadian berlaku dalam setahun ≤ 2 kali |
2 | Medium (M) | Kejadian berlaku dalam setahun = 3 - 5 kali |
3 | High (H) | Kejadian berlaku dalam setahun ≥ 6 kali |
- Nilai Risiko
Formula mengira Risk Value = Asset Value x SUM Impact x Likelihood
Nilai Risiko | Tahap Penilaian Risiko | Tindakan | ||
---|---|---|---|---|
3 - 10 | Low | Accept | NA | Tidak perlu tindakan yang diperlukan pada item ini |
11 - 47 | Medium | Mitigate | Reduce/ Transfer/ Avoid | Laksanakan tindakan Penguraian Risiko dalam tempoh 6 bulan selepas risiko dikenalpasti |
48 - 81 | High | Mitigate | Reduce/ Transfer/ Avoid | Laksanakan tindakan Penguraian Risiko dengan segera dalam tempoh 3 bulan selepas risiko dikenalpasti |
6.0 REKOD KUALITI
Bil | Rekod | Lokasi | Tempoh Penyimpanan | Tanggungjawab |
---|---|---|---|---|
1. | Jadual Penilaian Risiko dan Rawatan Risiko | JTM | 7 Tahun | Urusetia |
7.0 LAMPIRAN
Tiada Berkaitan